Przygotowanie auta do sprzedaży – krok po kroku

Osoby zamierzające sprzedać swój samochód rzadko zdają sobie sprawę z tego, jak kilka prostych czynności może sprawić na kupujących lepsze wrażenie i doprowadzić do uzyskania wyższej ceny za auto. Pewnie kosmetyczne zabiegi są tutaj jak najbardziej mile widziane, a zaniedbanie określonych kroków może nie tylko zupełnie niepotrzebnie obniżyć cenę auta, ale i sprawić, że potencjalni kupcy będą omijali naszą ofertę. Od czego zacząć?

Zewnętrzne przygotowanie auta do sprzedaży

Wygląd zewnętrzny samochodu wystawianego na sprzedaż może wydawać się mniej istotnym czynnikiem, ale jest wręcz przeciwnie! Warto pamiętać, że zdecydowana większość ludzi kupuje oczami i jeśli auto nie prezentuje się dobrze z zewnątrz, to często nawet nie chcą zaglądać do środka. W tym punkcie warto zadbać o profesjonalne mycie samochodu – mamy tu na myśli nie tylko powierzchowne przejechanie go szmatką i wodą, ale gruntowane czyszczenie, w którym może pomóc. Dlaczego akurat taka? Ponieważ pozwala na dokładne, wielowymiarowe wyczyszczenie auta od felg lub zabrudzonych kołpaków (duże ciśnienie szybko usuwa brud), aż po dach. Czysty samochód zachęca do tego, by dokładniej mu się przyjrzeć. Myjnia samochodowa może być również klasyczna, nie ręczna, ale wówczas należy zwrócić uwagę na wybranie programu droższego, który uwzględni mycie auta na każdym jego poziomie.

Wnętrze samochodu, które zrobi wrażenie

Wnętrze samochodu, które zrobi wrażenie

Kolejnym punktem jest zadbanie o czyste wnętrz samochodu. Potencjalny klient na pewno zechce obejrzeć auto od środka. Tutaj szczególny nacisk należy położyć na:

  • Wysprzątanie pojazdu z butelek, folii, plastików i wszelkich „przekąsek” przyklejonych do podłogi
  • Odkurzenie auta nawet w najmniejszych szczelinach
  • Wypranie tapicerki i okryć foteli lub zlecenie tej czynności fachowcom
  • Umycie szyb od środka
  • Usunięcie wszelki włosów i zwierzęcej sierści wbitej w dywaniki (czasem może być potrzeba wymiana dywaników, gdy starych nie da się wyczyścić)
  • Dobre wywietrzenie pojazdu (zwłaszcza w przypadku palaczy i rodziców, którzy wozili w nim pampersy nasączane różnymi zapachami itp przedmioty)

Warto również zapoznać się z pojęciem auto detailing, które precyzuje na jakie rzeczy klienci zwracają uwagę i co jeszcze warto wyczyścić i uporządkować, żeby najważniejsze, pierwsze wrażenie zapewniało nam połowę sprzedażowe sukcesu.

Sprawdzenie stanu technicznego i przegląd blacharki

W przypadku kupców, którzy lepiej znają się na mechanice samochodowej istotne będzie również poprawienie pewnych szczegółów, które z biegiem czasu i używania auta mogły ulec pogorszeniu, a stanowią ważny punkt na check liście kupujących. Wśród nich obowiązkowa korekta lakieru – jeśli pojazd posiada jakieś odpryski, otarcia czy inne uszkodzenie, które odprowadziły do zniszczenia lakieru. Mycie samochodu od środka – w tym punkcie wyczyszczenie silnika tak, żeby lśnił nowością. Statystyki wskazują, że brudny i zabłocony silnik jest jednym z najbardziej odpychających elementów przy kupnie auta. Ważnymi atutami podnoszącymi zainteresowanie klientów będą również: rysy wypolerowane specjalnymi pastami polerskimi tak, żeby nie było ich widać, odświeżone elementy karoserii (to wykorzystuje się tzw. czernidła i środku konserwujące), usunięte ogniska rdzy (koszt takiej likwidacji rdzy to zwykle ok 100-150 zł, a efekt robi ogromny) oraz sprawdzenie czy tarcze hamulcowe nie zaszły rdzą, którą również należy usunąć.

Odpowiednia prezentacja, czyli oferta, która sprzedaje!

Odpowiednia prezentacja, czyli oferta, która sprzedaje!

Ostatnim elementem, do którego siadamy dopiero po wykonaniu wszystkim wcześniejszych (mycie samochodu z zewnątrz i od środka, sprawdzenie stanu technicznego) jest przygotowanie sprzedażowej oferty. Powinna ona zawierać wszystkie dane techniczne samochodu – im bardziej szczegółowe, tym lepiej, dane o właścicielach, przebiegu, sposobie używania.

Częstym atutem jest też wspomnienie czy auta używała kobieta czy mężczyzna. Do oferty koniecznie należy załączyć kilka zdjęć: jedno lub dwa auta z zewnątrz (najlepiej w przyjemnym dla oka otoczeniu), dwa zdjęcia wnętrza pojazdu oraz zdjęcie silnika, który po umyciu będzie stanowił ogromną zachętę do kupna.