Jaka pasta do polerowania auta?

Czym jest pasta polerska i do czego służy? Jak ona działa? Jaką wybrać, aby uzyskać pożądany efekt? Czego unikać stosując pastę polerską? Kiedy Warto zastosować pastę polerską ? O to garść przydatnych informacji, dzięki którym unikniecie wielu błędów, podczas polerowania waszego samochodu.

Jak działa pasta polerska?

Podstawowym działaniem pasty polerskiej jest przywrócenie blasku lakierowi samochodowemu. Posiada ona odpowiednie ilości środków ściernych, dzięki czemu można usunąć minimalną grubość lakieru, jednocześnie go nie rysując. Dzięki temu można usunąć warstwę lakieru która uległa oksydacji, a co za tym idzie utraciła swoją barwę. W połączeniu z odpowiednimi maszynami polerskimi można też w ten sposób usunąć niezbyt głębokie rysy. Może być ona użyta na całej powierzchni karoserii, pod warunkiem wcześniejszego oczyszczenia i odtłuszczenia oczyszczanej powierzchni.

Warto jednak mieć na uwadze, że pasta polerska nie służy do oczyszczania lakieru- jeżeli lakier nie będzie dobrze oczyszczony a użyjemy na nim pasty polerskiej, to skutki mogą być opłakane – możemy na przykład jeszcze bardziej porysować nasz lakier- dla tego warto wcześniej dobrze oczyścić powierzchnię. Jest ona też bardzo przydatna, gdy chcemy na przykład nałożyć na lakier powłokę ceramiczną – z jednej strony auto będzie wtedy zabezpieczone powłoką ceramiczną, a z drugiej strony dzięki polerowani będzie znacznie lepiej wyglądało.

Jak używać pasty polerskiej?

Jest kilka technik używania pasty polerskiej- najbardziej podstawowa to ręczne polerowanie- ma ona jednak sporo wad- pierwsza z nich to efekt- aby uzyskać zadowalający nas efekt, może okazać się, że trzeba będzie poświęcić na polerowanie znacznie więcej czasu niż w przypadku użycia specjalnej polerki elektrycznej. Drugą metodą jest polerowanie przy użyciu polerki elektrycznej- jej wadą jest to, że potrzebny jest do tego sprzęt w postaci polerki oraz odpowiednie umiejętności- bardzo łatwo jest przesadzić na przykład z nierównomiernym polerowaniem, przez co efekt może wyjść niezbyt estetyczny.

Przed użyciem jakiejkolwiek pasty należy oczyścić i odtłuścić polerowaną powierzchnię oraz zabezpieczyć te części, których nie chcemy polerować przed przypadkowym zniszczeniem na przykład używając taśmy papierowej. Do oczyszczenia warto skorzystać ze specjalnej glinki oczyszczającej- czasami zwykłe umycie auta nie wystarcza, aby właściwie je oczyścić – nie chcemy przecież, aby drobinki pyłu dodatkowo uszkodziły polerowaną powierzchnię. Jeżeli już to zrobiliśmy to należy polerować równomiernie całą powierzchnię, oraz też nie przesadzać z polerowaniem – mamy osiągnąć przecież głębię, a nie zedrzeć całkowicie lakier. Dodatkowo będziemy potrzebowali specjalne gąbki przyczepiane do polerki, przydatne będą również specjalne ściereczki z mikrofibry.

Ile potrzeba pasty polerskiej na samochód?

Odpowiedź na to pytanie jest niejednoznaczna- wszystko zależy od wielkości auta oraz rodzaju zastosowanej pasty. Aczkolwiek należy pamiętać, że nanosimy na gąbkę polerską niewielką ilość pasty polerskiej. Nie może jednak być też jej zbyt mało- może to spowodować uszkodzenie lakieru, z kolei, jeżeli użyjemy za dużo pasty, to po prostu ją zmarnujemy, lub na przykład gąbka nie będzie miała takich właściwości, jakie powinna mieć. Najlepiej dla tego stosować się do zaleceń producenta, jeżeli tylko możemy – wtedy unikniemy przykrych konsekwencji w postaci na przykład tak zwanych hologramów. Może się też okazać, że kupując tanią pastę, będziemy musieli zużyć większą jej ilość- nie warto więc kupować najtańszych środków, gdyż albo zużyjemy ich więcej, albo mogą nie być one tak skuteczne, jak ich droższe odpowiedniki. Można jednak przyjąć, że jedno opakowanie pasty, powinno nam starczyć na więcej niż jedno polerowanie samochodu – nie można jednak jednoznacznie stwierdzić na ile polerowań będzie jej starczyło.

Ile kosztuje pasta polerska?

Tutaj też odpowiedź jest niejednoznaczna – najtańsze pasty polerskie możemy już dostać od kilku złotych, najdroższe to wydatek nawet kilkuset złotych. Jednak w przypadku tanich preparatów możemy dość przykro się rozczarować uzyskanym efektem – może się okazać, że na przykład po pewnym czasie nasz lakier zmatowieje lub będą widoczne na nim hologramy, lub inne różnego rodzaju niepożądane efekty.

Czasami możemy kupić też całe zestawy do polerowania w skład których mogą wchodzić na przykład pasta do polerowania, pady polerskie, płyn do odtłuszczania powierzchni, oraz mikrofibry. Jest to o tyle wygodne, że nie musimy już przy nich dobierać tych elementów samemu. W przypadku kosmetyków samochodowych z górnej półki koszta z reguły zaczynają się od kilkudziesięciu złotych wzwyż, jednakże warto zapłacić więcej i mieć produkt, który zapewni naszemu autu odpowiedni wygląd, oraz odpowiednio zabezpieczy je m.in przed zmatowieniem lakieru – tutaj niestety, ale należy kierować się zasadą, że jeżeli chcemy mieć porządny oraz trwały efekt, to musimy jednak za niego więcej zapłacić. Na cenę ma również pojemność opakowania – te najtańsze z reguły mają stosunkowo niewielką pojemność, przez co siłą rzeczy wypolerujemy nią mniejszą powierzchnię lakieru, co może być nieopłacalne. Z kolei te duże potrafią kosztować nawet kilkaset złotych, lecz wypolerujemy nimi znacznie większe powierzchnie lakieru. Wiele też zależy od składu pasty – im jest on lepszy, tym z reguły pasta jest droższa – lecz możemy dzięki temu uzyskać lepszy efekt. Obecnie jednak jest bardzo duży wybór tego typu środków, a co za tym idzie producenci oraz sklepy co jakiś czas wprowadzają różnego rodzaju rabaty, oraz szukają tańszych rozwiązań – dla tego też, jeżeli jakiś produkt jest dla nas za drogi warto poszukać oferty z innego sklepu, lub też skorzystać z zamiennika, który może mieć takie samo lub podobne działanie- dzięki temu unikniemy niepotrzebnego przepłacania za dany produkt.