PDR – bezinwazyjny sposób likwidacji wgnieceń

Wgniecenia na karoserii samochodu do duży problem do każdego właściciela auta. Ciężko ich uniknąć, często do wgnieceń dochodzi wskutek nieszczęśliwego wypadku, gradobicia, nieuwagi własnej lub innych kierowców. Wgniecenia psuję efekt wizualny, obniżają wartość samochodu, dlatego warto je usunąć. Można zastosować starą, tradycyjną metodę, polegającą na szpachlowaniu i lakierowaniu, lub zdecydować się mniej inwazyjną, nowoczesną metodę PDR.
 

PDR – co to takiego?

PDR to Paintless Dent Repair to metoda polegająca na wypychaniu wgnieceń bez konieczności późniejszego lakierowania. Z usług można skorzystać w wybranych zakładach blacharsko-lakierniczych, które są wyposażone w odpowiednie narzędzia. Znane są dwa sposoby usuwania wgnieceń, tzn. z wypychaniem i wyciąganiem. Wybór odpowiedniego sposobu najlepiej zostawić specjaliście. Obie metody są skuteczne i nadają się do usuwania wgnieceń różnej wielkości. 

Zalety metody PDR

Metoda PDR wybierana jest przez coraz większą liczbę kierowców, ponieważ ma wiele zalet. Do głównych można zaliczyć:

  • Oszczędność pieniędzy – usuwanie wgnieceń bez konieczności polerowania karoserii pozwala zaoszczędzić pieniądze. Koszt jest niższy średnio o 50% od tradycyjnej metody. Nie ma potrzeby malowania ani lakierowania karoserii.
  • Oszczędność czasu – metoda nie wymaga zastanowienia samochodu na kilka dni u blacharza. Usuwanie wgnieceń trwa od kilku minut, do kilku godzin, z zależności do wielkości uszkodzenia. Nie ma potrzeby szukania nowego elementu, czekania na jego dostawę.
  • Samochód nie traci na wartości, dalej funkcjonuje jako bezwypadkowy, ponieważ lakier nie został naruszony.
  • Brak ryzyka, że wymieniony element nie będzie dopasowany kolorystycznie.

Minusem PGR jest to, że nie może być stosowana na każdej karoserii. Uszkodzenia lakieru czy załamania blachy wykluczają jej zastosowania. Ważne są również umiejętności blacharza i odpowiednie wyposażenie zakładu. Blacharz musi wykazać się doświadczeniem i cierpliwością, bez tego może dojść do uszkodzenia lakieru i konieczności malowania lub wymiany elementu.

Jak wykonuje się usuwanie wgnieceń metodą PDR?

Usuwanie wgnieceń metodą PDR wymaga odpowiedniego sprzętu oraz oświetlenie z odbłyśnikiem. Dzięki specjalnym lampom halogenowym blacharz może dostrzec wszystkie niewidoczne dla oka uszkodzenia. Lampy, w zależności od zakładu, mogą być stacjonarne lub przenośne  montowane na karoserii.

Za pomocą metody PDR można usunąć różnego typu wgniecenia, między innymi powstały na skutek uderzenia kamieni, spadających kasztanów, wandalizmu, a także kolizji z innym pojazdem. Warunkiem jest brak odprysków lakieru, które wymagają jednak zastosowania tradycyjnego szpachlowania i lakierowania. Usuwanie wgnieceń odbywa się za pomocą dźwigni, która wypycha blachę i szybko likwiduje wszelkie nierówności. Innym sposobem jest zastosowanie specjalnego kleju, który aplikuje się w miejscu wgniecenia i zakłada kołek w kształcie grzybka. Kolejnym krokiem jest wyciągniecie grzybka, który likwiduje wgniecenia.  Ten sposób pomaga usunąć nierówności na dachu oraz w miejscach trudno dostępnych. W zależności od umiejscowienia, wgniotki usuwane są od spodu, lub od góry.

Ceny i czas wykonania usługi

Ceny usługi ustalane są indywidualnie, w zależności od rodzaju, lokalizacji  i wielkości wgniecenia. Dużo droższe jest usuwanie wgniotków z trudno dostępnych miejsc. Najbardziej problemowe są słupki, nadkola, tylny błotnik, a także krawędzie drzwi i maski. W takiej sytuacji blacharz musi pracować od zewnętrznej strony, a to wymaga więcej czasu i precyzji. Średnia cena za usunięcie wgniecenia spowodowanego uderzeniem kasztana to 40-50 zł, za kolizję parkingową trzeba zapłacić 100-400 zł, a za usunięcie skutków gradobicia od 2000 do nawet 7000 zł. Czas naprawy uszkodzeń waha się od kilku minut do 1-2 dniu. Najwięcej czasu zajmuje usuwanie uszkodzeń po gradobiciu. W niektórych przypadkach trzeba liczyć się z koniecznością demontażu elementu, co ułatwia i przyśpiesza wykonanie naprawy.

PDR to metoda, która staje się coraz bardziej znana i popularna. Jest nieinwazyjna, szybka i dużo tańsza od tradycyjnego lakierowania. Warto o nie pamiętać i skorzystać w razie pojawienia się wgnieceń na karoserii.